Lättläst text i skolan – guide och checklista

Att skriva lättläst är avgörande om material ska fungera i skolan. Här får du en konkret guide med exempel, checklista och enkla sätt att testa om din text är lätt att förstå.

Vad är en lättläst text?

En lättläst text är enkel att ta till sig, även för läsare med olika förutsättningar. Den:

  • är tydlig och konkret
  • använder enkla ord
  • har korta meningar
  • förklarar hur saker hänger ihop
  • använder aktivt språk
  • undviker onödigt svåra ord
  • ger exempel

Vem behöver lättlästa texter?

Alla har nytta av lättläst. Särskilt viktigt är det för:

  • elever som håller på att lära sig läsa
  • elever med läs- och skrivsvårigheter
  • elever med koncentrationssvårigheter
  • elever med annat modersmål
  • elever med olika typer av kognitiva utmaningar

I praktiken betyder det:

  • skriver du för skolan, behöver du skriva lättläst

Checklista: skriv lättläst

Vill du ha en snabb överblick? Tänk på detta:

  • använd enkla ord
  • skriv korta meningar
  • undvik fackspråk
  • förklara svåra begrepp
  • använd rubriker som guidar läsaren
  • ge konkreta exempel

Se hela checklistan i vår fördjupande guide här:

Så testar du om din text är lättläst

Det räcker inte att texten känns enkel. Den behöver testas.

Använd LIX

Det räcker inte att en text känns enkel. För att veta om den faktiskt är lätt att läsa behöver du testa den. En vanlig metod i Sverige är att använda läsbarhetsmåttet LIX.

Vad är LIX?

LIX (läsbarhetsindex) mäter hur svår en text är utifrån:

  • hur långa meningarna är
  • hur många långa ord texten innehåller

Generellt gäller:

  • långa meningar gör texten svårare
  • många långa ord gör texten svårare

Så räknar du ut LIX (kort förklarat)

För att räkna ut LIX behöver du:

  • Räkna antalet ord i texten
  • Räkna antalet meningar
  • Räkna hur många ord som är längre än sex bokstäver

Sedan räknar du ut:

  • genomsnittlig meningslängd
  • andel långa ord

Dessa två värden läggs ihop och ger ett LIX-värde.

Så tolkar du LIX-värdet

  • under 30 → mycket lätt text
  • 30–40 → lätt text
  • 40–50 → medelsvår
  • över 50 → svår text

För material som ska fungera i skolan är det ofta bra att ligga i det lägre spannet.

Tänk på detta

LIX ger en bra indikation, men det säger inte allt.

En text kan ha ett “bra” värde och ändå vara svår att förstå om:

  • innehållet är otydligt
  • begreppen inte förklaras
  • strukturen är rörig

Därför bör du alltid kombinera LIX med att:

  • Läsa texten högt. Snubblar du själv när du läser? Då behöver texten förenklas.
  • låta någon annan läsa. Helst någon som liknar målgruppen.

Det är lätt att själv räkna ut LIX-värdet för en text. I vår fördjupande guide visar vi hur du räknar ut LIX steg för steg och hur du tolkar resultatet i praktiken:

Sammanfattning om att skriva lättläst för skolan

För att skriva lättläst text som fungerar i skolan behöver du:

  • anpassa språket till målgruppen
  • strukturera texten tydligt
  • testa läsbarheten

Lättläst handlar inte om att förenkla innehållet, utan om att göra det tydligt.

Bra material:

  • är anpassat till målgruppen
  • är lätt att ta till sig
  • fungerar i klassrummet

Vill ni att ert material ska fungera i skolan?

Vi hjälper er att säkerställa att innehåll, nivå och upplägg fungerar i undervisningen. Har ni inget färdigt material? Inga problem. Hör av er och berätta om ert behov så tar vi fram ett konkret förslag på upplägg.